LA MIRADA FEMENINA DEL WEBDOC

En l’entrevista que Pioneres del cinema va fer a Neus Ballús ,la Neus va dir que quant menys pressupost hi ha en una producció de cinema més presencia femenina hi ha. En aquest mateix vídeo podeu veure a la nostra directora parlant sobre la situació real del món del cinema tradicional, el líneal. El hashtag #ullsdedona utiltizat per el Festival de Sitges també deixa patent el llarg camí que queda per a reinvindicar.

Donat que el webdoc, com a format, és nou i ja trenca bastants esquemes respecte del cinema clàssic, ens ha semblat adient preguntar-nos si també trenca els esquemes patriarcals. Només cal fer un cop d’ull ràpid als crèdits de molts webdocs per a sospitar que hi ha una certa tendència a incloure la mirada femenina.

A què es deu aquesta tendencia?

Es positiu, però siguem realistes. La repercussió actual dels webdocs encara és molt minoritaria. Tot i l’esforç comú que els equips realitzem per a reinvidicar aquesta forma de comunicació el públic segueix sent minoritari i especialitzat. Com planteja la Neus, es deixa a les dones treballar en espais d’experimentació on sovint no hi ha pla de financiació ni intenció de recuperar la inversió? o simplement és el plantejament democràtic de la concepció del webdoc que treballa sobre uns valors més igualitaris?

Potser trobarem resposta en l’obra de tres cineastes que han aconseguit posicionar-se amb nom propi dins del webdoc.

Katerina Cizek

És al directora del projecte transmedia Highrise i dels seus productes derivats, i amb això ja podeu entendre que no creu que la mirada autoral sigui tan important. Com a graduada en antropologia, prioritza fer documentals col·laborant amb la gent en comptes de sobre la gent. Per ella és la millor manera de superar al mirada paternalista del documentalista i començar a mostrar una realitat tangible i veraç.

És una abanderada de la innovació i parla dels seus projectes com multiplataforma perquè enten que hi ha molts punts de vistes i maneres d’explicar històries.

Kamal SinClair

És la mirada femenina dins de Question Bridge i precissament per això no podem deixar de parlar d’ella. Potser perquè per a nosaltres, col·laborar a repensar una masculinitat, en certa manera implica repensar una feminitat -diuen els analistes que tradicionalment la masculinitat s’ha construit com a contraposició a la feminitat.

Actualment ocupa un dels càrrecs més importants al Sundance Story Lab i diu gaudir d’aquesta feina per tenir la capacitat d’ajudar a joves creadors i impulsar projectes innovadors.

Elaine Mcmillion

És la directora del webdoc The Hollow, però està activa en moltes altres iniciatives. És cocreadora de She Does, una producció bisemanal de podcast documentals sobre altres dones cineastes – de fet va entrevistar a Katerina Cizek.


Hi ha una mirada femenina del documental? Hi ha una mirada femenina del webdoc?

Enllaç interès:.

 

 

Publicat per

webdocambtitol

Q-5850017-D Pl. Merce, 12 08002 - Barcelona SPAIN

Enviant aquest comentari acceptes les condicions legals i de privacitat

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s